کشت گیاه لوفا در ایران توسط شرکت نبوغ گستران طب شایلین
شرکت نبوغ گستران طب شایلین یکی از شرکت هایی است که از سال 95 فعالیت خود را در زمینه تولید لیف با برند بیولایف آغاز کرده است و توانسته در تولید این محصول با کشت گیاه لوفا موفقیت های چشمگیری را کسب کند.
کشت گیاه لوفا به منظور تولید لیف با برند بیولایف هماکنون توسط این شرکت در بیش از هزار هکتار از اراضی استان های کرمان، شیراز و شمال و در حدود 3 هزار هکتار از اراضی سه روستای استان مرکزی انجام می شود.
در این زمینه بومی سازی کشت گیاه لوفا با توجه به اینکه میوه گیاه لوفا از ترکیه وارد ایران میشد، یکی از اقدامات ارزشمند این شرکت در زمینه بومی سازی تولید این گیاه می باشد.
مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین در زمینه فعالیت ها و شکلگیری شرکت میگوید: قبل از اینکه بتوانیم تولید لیف با برند بیولایف را در سال 95 آغاز کنیم با یک شرکت پخش فرآوردههای بهداشتی همکاری داشتیم و تولیدات این شرکت را در شهرهای مختلف استان انجام میدادیم.
عظیم رفیعی بیان میکند: در همین زمان به فکر بزرگ کردن مجموعه افتادیم و توانستیم بعد از گذراندن مشکلات و مسائل فراوان با شرکتی که پخش فرآوردههای بهداشتی آن توسط ما انجام میشد با فروشگاه شهروند تهران ارتباط برقرار کنیم و فروش این محصول به فروشگاه شهروند را داشته باشیم، هماکنون فروش این محصول به صورت زنجیرهای انجام میشود و فروشگاههای بزرگ دیگر از جمله رفاه و اتکا نیز جزو خریداران این محصول هستند.
وی ادامه میدهد: علت اینکه با فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در تهران همکاری داریم این است که استان مرکزی پتانسیل لازم را برای انجام این فعالیت ندارد. بنابراین بیشتر مشتریان این محصول در خارج از استان مرکزی حضور دارند.
مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین در زمینه ثبت برند این محصول میگوید: بیولایف در ترکیه بدون e آخر به ثبت رسیده و ما توانستیم این برند را با افزودن کلمه e ثبت برند کنیم که مشکلی برای این اقدام ایجاد نشود و خوشبختانه در حال حاضر تولید داخلی این محصول بدون وارد کردن از ترکیه با همین برند انجام میشود.
رفیعی اضافه میکند: فعالیتهای زیادی در زمینه تولید این لیف در داخل انجام شده و توانستهایم خط تولید این لیف را با ساخت دستگاهی توسط خود شرکت و به صورت بومی و داخلی راهاندازی کنیم و هم اکنون از 22 مدل لیف، 18 مدل آن توسط شرکت ما تولید می شود.
وی اظهار میکند: با توجه به نوع تولید لیف و جنس خاص این لیف که لایهبرداری پوست و رفع جوش و آکنه را انجام میدهد میتوان گفت جنس این لیف با این برند انحصاری شرکت ما است و با این اقدام توانستهایم از واردات این کالا و خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.
مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین عنوان میکند: شرکت ما تنها شرکتی است که در مجموعههای زنجیرهای فعالیت دارد و علاوه بر این ثبت برند شده است به همین دلیل بدون ترس از مشکلات بخش مالیات و دارایی که بیشتر شرکت ها و تولیدکنندگان با آن مواجه هستند توانستهایم فعالیت خود را آغاز کنیم.
رفیعی میگوید: این شرکت در حدود سال 96 و 97 همکاری خود را با پارک علم و فناوری استان آغاز کرده و به جرات میتوان گفت در پخش زنجیرهای حرف نخست را میزنیم و به دنبال توسعه فعالیت پخش در بخشهای دیگر از جمله هایپرها و داروخانهها در تهران هستیم.
وی بیان میکند: تفاوت این لیف با لیفهای موجود در بازار در این است که اکثر لیفهای موجود در بازار از جنس پلیاستر است، اما این لیف از میوه گیاهی به نام لوفا تهیه میشود که استفاده از این گیاه علاوه بر تولید لیف می تواند در بخش های دیگر مورد استفاده باشد. در همین زمینه افراد در شرکتهای دانشبنیان به دنبال ساخت غضروف به جای استخوان هستند بنابراین میتوان گفت تولید این محصول توسط شرکت ما موفق بوده و کیفیت مهمترین عامل متمایز شدن این محصول است.
مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین اضافه میکند: یک تولیدکننده دیگر نیز هماکنون محصول مشابه را تولید میکند، اما به دلیل اینکه تنوع محصولات تولیدی شرکت ما را ندارد، نتوانسته با ما رقابت داشته باشد. هماکنون یکی از ایده های ما با گرفتن ایده از یک شرکت اسپانیایی تولید اسفنج کودک با برند خود شرکت میباشد که در مرحله تولید است.
رفیعی ادامه میدهد: بیشترین تمرکز ما بر روی فروش این محصول در پایتخت است زیرا علاوه بر دارا بودن پتانسیل فروش این محصول بیشتر مشتریان خودشان به دنبال خرید محصولات ما هستند که قطعا این مهم به دلیل دارا بودن کیفیت این محصول و جلب رضایت مشتریان محقق شده است.
وی توضیح میدهد: صفر تا صد مواد اولیه توسط خود شرکت تولید میشود این در حالی است که با توجه به اینکه تولید این محصول یک کار نو و تازه است برای بسیاری از افراد جالب نیست بنابراین بیشتر افراد به دنبال جنس ارزان قیمت و بدون کیفیت هستند و متاسفانه برای جنس برند و باکیفیت هزینه نمیکنند.
مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین عنوان میکند: ما هرچه جلوتر میرویم با مدل های جدیدتری از این محصول آشنا میشویم که با توجه به ظرفیت و پتانسیل شرکت توان این را داریم که هر سال یک زنجیره را برای فروش و پخش این محصول اضافه کنیم.
رفیعی در زمینه حمایتهای مادی و معنوی پارک علم و فناوری استان با اشاره به تسهیلاتی که از این بخش دریافت کردهاند تصریح میکند: انتظار ما از پارک استان این است که برای ما تبلیغات داشته باشند، البته در زمینه معرفی شرکت به عنوان تولیدکننده داخلی اقدام ارزشمند و تلاش پارک استان را نیز نمی توان نادیده گرفت.
وی عنوان میکند: حمایت از این فعالیت میتواند در زمینه ایجاد اشتغال بیشتر بسیار دارای اهمیت باشد زیرا هماکنون ما با حدود 90 فروشگاه زنجیرهای همکاری داریم که از این تعداد حدود 60 فروشگاه را رفاه به خود اختصاص داده و مابقی را فروشگاههای شهروند و اتکا تشکیل داده است و حدود 120 نفر در این زمینه با شرکت همکاری دارند.